Ärenden och störningar

Aktuella störningar

  • -


Felanmälan

Generellt om inget anges, eller ej akut: kontakta styrelsen på mail bf4bohus@gmail.com, t ex för:

  • Skadedjur/mögel/fukt: Av länsförsäkringar utsedd firma, kontakta styrelsen för att försäkringsnummer som behövs vid anmälan..
  • Snöröjning/halka: Snöskottningsgruppen eller styrelsen
  • Belysning i allmänutrymmen/tvättstuga
  • Porttelefoni
  • Störningar från andra boende
  • Växter/träd/odlingslotter: trädgårdsgruppen eller styrelsen
  • Sopkärl / bruna påsar


Vid akuta fall för el, värme och vatten


Ta kontakt med någon i styrelsen.


Det man kan göra själv är t ex

  • Vatten kan stängas av, se "Behöver du stänga av vattnet".
  • Använda dräneringspumpen som finns i utrymmet bredvid pannrummet i 5A (mellan pannrummet och förrådet där utemöblerna förvaras)
  • Kontakta ett rörmokeri/ en VVS-firma med jour.
  • Vid problem med elektricitet undersök alltid proppskåp först om el saknas. I 5A finns t ex proppar för tvättstugorna.


Vid akuta fall, och/eller om underhållsansvarig/styrelsen inte kan nås, kontakta för

  • Fjärrvärme: Göteborg Energi 031-626262
  • Elnät: Göteborg Energi
  • Internet: Telenor (gruppavtal) alternativt Tele2 (fd Comhem) beroende på vilken leverantör ni har. Ring 020-222222 för att aktivera vid inflyttning och avaktivera vid flytt.
  • Kabel-TV: Tele2 (fd Comhem)
  • Vatten/Avlopp: Göteborgs VA-verk
  • Portar: Alexanderssons
  • Sopkärl bruna eller gröna: Kretslopp och vatten på nr 031-3682700
  • Sopkärl övriga: Renova Kundservice@renova.se

I varje svale finns email-adress till styrelsen. Vid tvättstugorna finns telefonnummer.


Vid vatten-/fuktskada

Detta gäller om skadan sträcker sig utanför den egna lägenheten:

  • Alla berörda lägenheter måste göra en skadeanmälan hos sitt försäkringsbolag
  • Föreningen gör en skadeanmälan hos vårt f-bolag och bokar in och betalar fuktmätning i berörda lägenheter
  • Huvudprincipen från försäkringsbolagen är att varje lägenhet står för sin del och föreningen för det som är mellan lägenheterna oavsett vem som orsakat skadan.

Ärenden


Utlägg?

För att registrera utlägg digitalt:

  1. logga in på www.fastumdirekt.se med bankID
  2. Gå till "mina sidor" i menyn
  3. Klicka på "utlägg" i högerkolumnen och sedan "öppna i ny flik"
  4. Ange kontonummer och bifoga underlag som styrker utbetalningen genom att följa instruktionerna på skärmen. Instruktion

Kalla element?

  • Värmen i elementen skall slås på vid en utetemperatur på 17C och vattnets temperatur höjs ju kallare det är ute. 
  • Du behöver då och då lufta dina element om de inte blir varma. 

Behöver du stänga av vattnet lokalt?

Det är krångligt, Lasse kan hjälpa till, annars så är det ritningen som gäller. Ritningen visar vatten- och värmestammar i källaren och var det finns ventiler för avstängning av vatten om ballofixer saknas.

Ritningar: 3a-5a   & 5a-7b


Huvudavstängningar

  • Glöm inte att meddela era grannar och styrelsen vid vattenavstämning som påverkar andra boende!


Huvudavstängning för varmvatten:

  • Huvudavstängningen av varmvatten och värme finns i pannrummet i 5A:s källare.


Huvudavstängning för kallvatten:

  • Uppgång 3A, 3B: huvudkranen finns i källare 3B
  • Uppgång 3C, 5A: huvudkranen i källaren 5A
  • Uppgång 5B, badrum för lägenheter 27, 29, 31:  huvudkranen i källaren 5A
  • Uppgång 5B, övriga lägenheter (kök+badrum) samt kök för lägenheter 27, 29, 31: huvudkranen i källaren 5B
  • Uppgång 7A, 7B: huvudkranen i källaren 7A


Behöver du en lägenhetsförteckning?

Pga sekretessskäl (GDPR) måste du själv vända dig till Fastum, på telefonnummer 90220 (+46850257340 från utlandet) för att få en lägenhetsförteckning.


Hyresavier

www.fastumdirekt.se kan du se dina avier och göra vissa insställningar. 


Sopkärl, tömning

Måndag: wellpapp, Fredag: Kompost och Brännbart (gröna)

Torsdag udda veckor: Övriga kärl


Andrahandsuthyrning


Behöver du en extra nyckel till port/källare?

Det behövs ett intyg från ordföranden och att det görs hos Göteborgs- lås- och nyckelservice på Redbergsplatsen (de har en lista).


Uttag från Telenor och Tele2 (fd comhem)

  • Uttagen ägs av företagen/föreningen och får inte tas bort / måste återställas vid försäljning.